Onderzoek
Na aanmelding wordt een intake gepland. Tijdens deze intake wordt de hulpvraag in kaart gebracht samen met wat mogelijk bevorderende en belemmerende factoren kunnen zijn. Na de intake wordt er een motorisch onderzoek afgenomen. Er wordt gekeken naar de motorische ontwikkeling van het kind, met als achtergrond de voorgeschiedenis en hulpvraag. De onderdelen van de motoriek die aan bod komen zijn evenwicht, grove motoriek, handvaardigheid, balvaardigheid, schrijven, lichaamsschema, ruimtelijke oriëntatie en houding.
Factoren als prikkelverwerking, concentratie, communicatie, opdrachtbegrip, impulsiviteit en zelfvertrouwen worden geobserveerd. Indien nodig worden hiervoor extra testen ingezet. Op deze manier kunnen we beoordelen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en waar de problemen liggen. De resultaten, behandeldoelen en behandelplan worden weergegeven in een verslag en dit wordt besproken met ouders/verzorgers.
Behandeling
De kinderoefentherapeut observeert, onderzoekt en behandelt, maar geeft ook voorlichting en advies. Het traject begint met een intake. Dan volgt een uitgebreid onderzoek, waarbij de belangrijkste mensen in de omgeving van het kind (ouders, leerkracht, huisarts etc.) actief betrokken worden. Op basis van de uitkomsten daarvan stelt de behandelend kinderoefentherapeut een behandelplan op, zo nodig in overleg met andere disciplines.
De kinderoefentherapeut werkt altijd op basis van een behandelplan. Dit behandelplan gaat uit van de individuele situatie en mogelijkheden van het kind. Het richt zich vooral op de motoriek, maar houdt ook rekening met eventuele andere factoren die een rol spelen, zoals bijv. prikkelverwerking. Het doel van de behandeling is het vergroten van de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind in zijn eigen sociale en fysieke omgeving. Plezier in bewegen staat daarbij voorop. In een vrolijke, lichte oefenruimte en met behulp van oefenmateriaal, leren kinderen spelenderwijs te bewegen. Met als resultaat een optimale ontwikkeling van het bewegen en het vertrouwen om deze vaardigheden te kunnen gebruiken